Бог е Някой, Когото обичаме, наш личен приятел. Ние не се нуждаем от доказателства за съществуването на личните си приятели. Оливие Клеман
[1] казва: “Бог не е външно свидетелство, а тайният зов вътре в нас”. Ако вярваме в Бога, то е защото го познаваме от личен опит, а не поради логически аргументи. Обаче трябва да правим разлика между “опит” и “впечатления”. Прекият опит може да съществува, без непременно да е съпътстван от специфични преживявания. Има немалко хора, които са повярвали в Бога поради глас или видение, като ап. Павел по пътя за Дамаск (Деян. 9:1-9). Много повече обаче са тези, които никога не са имали конкретни преживяния от този вид, но които все пак могат да потвърдят, че целият им настоящ живот е опит за Живия Бог – едно убеждение, съществуващо на ниво, по-фундаментално от всичките им съмнения. Въпреки че не биха могли да посочат, подобно на блажени Августин, Паскал или Уесли
[2], точно място или момент от Пътя, те могат да кажат със сигурност: “Познавам Бог лично”.
Такова е основното “доказателство“ за Божието съществуване: позоваване на пряк опит (но не непременно преживяния). Но въпреки че не може да има логически доводи за реалността на божественото, съществуват определени “пътепоказатели”, сочещи към нея. В света около нас, както и в нас самите, има факти, които викат за обяснение, но които си остават необясними, ако не се доверим на Бог-личност. Три такива “пътепоказателя” заслужват специално внимание.
Първият е светът около нас. В него има не само трагично отчаяние и безсмислени страдания, но и деликатен баланс, изящество и благо. Ако съществува “проблем за злото” има и “проблем за доброто”. Не бива да сантиментализираме тези неща, но не можем и да ги игнорираме. Ако взема колода карти, току що излязла от фабриката с четирите си бои, акуратно подредени в последователност и започна да ги разбърквам, то колкото по-дълго правя това, толкова повече първоначалния им ред ще се заменя с безсмислена бъркотия. В случая с вселената обаче, става точно обратното. От един първоначален хаос възниква ред на постоянно нарастваща сложност и значимост, и в нея най-сложното и значимо нещо е самият човек. Защо ставащото във вселената е точно противоположното на онова, което се случва с колодата карти, ако и двата процеса са напълно случайни? Какво или кой е отговорен за този космически порядък и организация? Такива въпроси не са лишени от разумно основание. Самият разум ме кара да търся обяснения навсякъде, където съзирам ред и смисъл.
Това наличие на значение и смисъл в света, редом с безпорядъка, на съгласуваност и красота, заедно с безсмислието, е първият “пътепоказател” към Бога. Втория намираме в самите себе си. Защо редом със стремежа си към удоволствия и избягване на неудоволствия и болка, откривам в себе си чувство на дълг и морална обвързаност, за справедливо и погрешно, съвест. И тази съвест не ми казва просто да се подчинявам на правила, които съм научил от другите; тя е лична и ми говори, дори когато те не се оплакват. Защо, от мястото си във времето и пространството, изпитвам “жаждата за безкрайното”, за която говори св. Николай Кавасила? Кой съм аз? И какво съм?
Отговорът на тези въпроси далеч не е очевиден. Границите на човешката личност са изключително широки; всеки от нас знае твърде малко за своята истинска и дълбока същност. Посредством външните и вътрешните си възприятия, чрез паметта и несъзнателните си способности, ние се носим надлъж и шир в пространството, разпростираме се напред и назад във времето, и посягаме отвъд тях – към вечността. “В сърцето се крият неизмерими дълбини”, твърди св. Макарий в Беседите си. “То е малък съсъд, но въпреки това е пълно с дракони и лъвове, с отровни твари и с мнимите съкровища на порока; неговите пътища са изровени и неравни, навсякъде зеят пропасти. Но в него е и Бог, там са и ангелите, животът и Царството, светлината и апостолите, небесните селения и съкровищата на благодатта; всичко е в него”.
По този начин всеки от нас намира в сърцето си втория “пътепоказател” към Бога. Какво е значението на съвестта ми? Предназначението на чувството ми за безкрайно? Вътре в мен има нещо, което ме кара непрекъснато да гледам отвъд себе си; в себе си нося източника на изумление, източника на непрекъснато себенадхвърляне.
Третият пътепоказател може да бъде открит във взаимоотношенията ни с другите човешки личности. Всеки от нас, поне един или два пъти в живота си е имал моменти, в които е съзирал най-дълбокото и истинно същество на другия, и тогава е преживявал неговия или нейния вътрешен живот като свой собствен. И тези срещи с истинската персоналност на другия са още един контакт с отвъдното и неподвластното на времето, с нещо, по-силно от смъртта. Както отбелязва Габриел Марсел, “Да кажеш с цялото си сърце на някого “обичам те”, означава да кажеш “Ти никога няма да умреш”. В подобни моменти на лично споделяне ние знаем, не от аргументи, а чрез непосредствено убеждение, че има живот отвъд смъртта. В отношенията си с другите, както и в своя вътрешен опит, ние откриваме моменти, които сочат към отвъдното. Въпросът е как да останем предани на тези мигове и да ги разберем.
Трите “пътепоказателя” – в света около нас; в нашия вътрешен свят и в отношенията ни с другите, могат да послужат заедно като средство да се приближим до прага на вярата в Бога. Никой от тях не строи логически доводи. Но каква е алтернативата? Можем ли да кажем, че явният порядък в света е просто съвпадение? Че съвестта е само резултат от социално обучение? Че когато животът на тази планета в края на краищата изчезне, всичко, което човечеството е изпитало и построило, ще бъде сякаш никога несъществувало? Такъв отговор ми изглежда не само неудовлетворителен и безчовечен, но и крайно неразумен.
В самото ми естество на човешко същество е фундаментално залегнала нуждата да търся смислено обяснение навсякъде. Правя това и с най-дребните неща в живота си; няма ли да го направя и с най-значимите? Вярата в Бога ми помага да разбера света такъв, какъвто е, с неговата красота и всичко грозно в него; помага ми да разбера защо съм такъв, какъвто съм, с моето благородство и с моята подлост; да схвана защо трябва да обичам другите, утвърждавайки тяхната вечна стойност. Вярата в Бога ми позволява да осмисля нещата, да ги видя като съгласувано цяло, по другояче непостижим начин.
[1] Оливие Клеман (р. 1921 г.) – френски православен писател (бел. прев.).
[2] Джон Уесли (1703-1795 г.) – прочут проповедник, наричан “Божият ездач”. Заедно с брат си Чарлз е вдъхновител т. нар. “евангелско оживление” в англоезичния свят. По-късно инициирал обособяването на методизма от англиканската църква. Описва в “Дневника” си дълбоко, внезапно и ясно определено във времето религиозно обръщане (бел. прев.).